20 Aralık 2015 Pazar

Ufak Bir Bent Meselesi


İstanbul Fotoğrafları: Şehitlik ve Bent

Kasım ayının son çeyreğinde İstanbul'da 10 günden daha uzun bir süre müthiş güzel, güneşli ve sıcak havalar yaşandı. Bir işim nedeniyle gittiğim Şehitlik tarafında yine aynı derecede güzel güneşli bir öğlen vakti ile karşılaştım. Evden çıkarken fotoğraf makinemi yanıma alsam mı almasam mı diye 40 kere fikir değiştirdikten sonra 55-250 mm lense oranla daha hafif olan 18-55 lensi makineye takarak çantama koyuverdim. İlerleyen saatlerde daha büyük bir çanta ve zum lensimi yanıma almadığım için üzüleceğimi bilemiyordum tabi…

Şehitlik’teki işimi bitirip rahat bir nefes aldım. Nihayet etrafa bakmaya başladığımda çimlerin üzerinde, ‘bent’ in yakınına uzanmış olan adamı gördüm. Ufak bent bana yabancı değil. Daha önce de fotoğrafını çekmişliğim var. (Aslında Edirnekapı, Şehitlik bölgesi altın madeni gibi, surlar, şehitlik, mezarlık, mezarlığın duvarları, tarihi mezar taşları, sonbahar... Fotoğraf çekmek için vakti olanlar çok malzeme bulur burada) Ama bendi bir insanla birlikte kareye alma şansını ilk kez buluyorum. İstediğim kareyi çekememiş olmama rağmen makineyi çantaya koyup hemen oracıkta bulunan otobüs durağına gidecekken arkama dönüp bakıyorum ve gördüklerimden sonra en üstteki kareyi çekiyorum. Bu kadraj beni ilkine oranla daha çok memnun ediyor. Lakin, bu öğlen saatinde güneşin renkleri boğduğunu bilip memnun olmalı mıyım bilmiyorum.

Şehitlik ve Bent

En üstte yayınladığım fotoğrafımı okumaya çalışacağım. Fotoğraftaki nesnelerin ağırlığının, fotoğraf geneline doğru yayıldığını düşünüyorum. Burada bahsettiğim fotoğraftaki kompozisyon öğelerinden olan denge unsurudur. Bu unsur kural değildir ancak fotoğrafı izlenesi kılan özelliklerden biri olarak bahsedilmesi gerekir. 
Fotoğrafta ‘Denge Öğesi’ kompozisyonun en önemli yol göstericilerinden biridir. Denge, birbirini tamamlayan şekil, renk ya da aydınlık veya karanlık alanların göze hoş görünecek şekilde ayarlanmasıdır.
Fotoğrafın içinde insan öğesinin olması onu daha güçlü kılar. Bu kabul edilmiş bir kompozisyon gerçeğidir. Ya da insana dair bir varlığın olması fotoğrafın etkili olmasını sağlar.
Sadelik fotoğraftaki ana konunun öne çıkmasını sağlar. Diğer bir deyişle çekim nedeniniz bakan tarafından daha rahat görülür ve anlaşılır. İlgi merkezini ötelemeyecek bir fon seçildiğinde ve gereksiz nesneler kadraj dışında bırakıldığında sadelik yakalanmış olur. Fotoğrafta sadelik tercih edildiğinde -en üstteki fotoğraf için konuşuyorum- diğer bir deyişle yalnızlığı tercih etmişsiniz demektir. Boş alan yalnızlığı destekleyen bir unsur olarak karşımıza çıkar.
Saygı ve sevgilerimle.

10 yorum:

  1. Sonuna kadar okudum.
    Resimler bakınca insana huzur veriyor.
    Yeşilin eşsiz güzelliği...
    Sevgiler....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yeşili ben de çok seviyorum, huzur verdiğine katılıyorum, teşekkürler Şenay hanım :)

      Sil
  2. Fotoğraflar çok güzel,yazı da bir o kadar güzel...Paylaşım için teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ediyorum Mehtap hanım, ufak ufak birikimlerimi paylaşmaya başladım. İnşallah devam edecegim. Sevgiler.

      Sil
  3. yazının ve fotonun uyumu bu kdar olur teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ediyorum beğenmenize sevindim.

      Sil
  4. Döktürmüşsünüz sayın arkadaşım; hem yazılı ifade olarak, hem de görsellerle. Paylaşalım madem. = )

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Teşekkür ediyorum. Görsellerin tadını merak ediyordum beğenmene sevindim.

      Sil
  5. Gayet hoş bir çalışma olmuş, tebrikler:)

    YanıtlaSil
  6. Fotoğraf konulu paylaşımları görünce seviniyorum. İnsanlı insansız fotoğraf hakkındaki bilgiler de tazelenmiş oldu. Çok sevgiler :)

    YanıtlaSil